Proces decyzyjny dotyczący zmiany wpisu w dowodzie rejestracyjnym.

Pan Cezary Kowalski kupił po bardzo przystępnej cenie używany samochód w jednym z krajów Unii Europejskiej. Aby móc jeździć swoim autem musiał go zarejestrować. W tym celu złożył w Urzędzie Miasta w Wydziale Komunikacji wniosek o zarejestrowanie swego wymarzonego nabytku.
Urząd Miasta po rozpatrzeniu w/w wniosku zarejestrował samochód osobowy marki BMW 750 o numerach nadwozia MBAG,
i numerze silnika 23456, nadając numer rejestracyjny BI 10475.
Pan Kowalski cieszył się nowym nabytkiem prawie dwa miesiące, ale miał pecha – w czasie powrotu z pracy jego samochód został uszkodzony przez „pirata drogowego”, który wymusił pierwszeństwo przejazdu. Policja nie miała żadnych wątpliwości co do winy „pirata” – pan Kowalski zgłosił do firmy ubezpieczeniowej sprawcy wniosek o refundację kosztów naprawy. Likwidator szkód firmy ubezpieczeniowej, w czasie oględzin szkód, zakwestionował prawidłowość wydanego dowodu rejestracyjnego – stwierdził niezgodność numeru silnika i odmówił wypłaty odszkodowania.
Okazało się, że na silniku widnieją zupełnie inne numery niż te, które są wpisane w dowodzie rejestracyjnym Pana Cezarego Kowalskiego. Numer silnika 23456 wpisany do dowodu rejestracyjnego okazał się numerem przeznaczonym do ewidencji, gdyż nie posiadał typu ani kodu silnika. Był nabity także na nadwoziu przy numerze VIN obok logo firmy BMW.
Właściwy numer silnika to: 12345678901A ma zakodowany rodzaj zasilania, pojemność skokową oraz moc silnika. Znajduje się z prawej strony bloku i nie nosi śladów żadnych przeróbek.


Pan Cezary Kowalski w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów poprosił o wydanie pisemnego zaświadczenia stwierdzającego faktyczny numer silnika. Następnie udał się do Urzędu i złożył podanie w Urzędzie Miasta w Wydziale Komunikacji z prośbą o zmianę wpisu numeru silnika w dowodzie rejestracyjnym w/w pojazdu załączając zaświadczenie ze Stacji Kontroli Pojazdów.
Dnia 6 sierpnia podanie to wpłynęło do Urzędu. Urząd Miasta. po otrzymaniu w/w podania wraz z załącznikiem przystąpił do czynności związanych z wyjaśnieniem sprawy, a mianowicie dlaczego do dowodu rejestracyjnego Pana Cezarego zostały wpisane złe numery. Po bardzo wnikliwym przeanalizowaniu w/w sprawy Urząd wydał decyzję, w której przychylił się do prośby pana Cezarego Kowalskiego. Decyzja wyglądała następująco :

DECYZJA

Na podstawie art. 155 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. Z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku pana Cezarego Kowalskiego zamieszkałego Białystok ul. Kołłątaja 65/50, dotyczącego zmiany w dowodzie rejestracyjnym wystawionym na samochód osobowy marki BMW 750 numer nadwozia :MBAG, numer silnika 23456 o numerze rejestracyjnym BI 10475.

postanawia się

zmienić za zgodą stron decyzję z dnia 15 kwietnia 2004 roku o zarejestrowaniu przedmiotowego samochodu, w następujący sposób:

w decyzji o rejestracji w pozycji" numer silnika" zamiast "23456" wpisać 12345678901A"
wydać dowód rejestracyjny serii DR/AAB i znaki legalizacyjne ZL/ZZA.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2004 roku w tutejszy Urząd zarejestrował na wniosek Pana Cezarego Kowalskiego, samochód osobowy marki BMW 750 o w/w numerach identyfikacyjnych.
Dnia 6 sierpnia 2004 roku wpłynęło do Referatu Rejestracji Pojazdów i Transportu, Wydziału Komunikacji tutejszego Urzędu podanie strony, z prośbą o zmianę wpisu numeru silnika w dowodzie rejestracyjnym w/w pojazdu, ponieważ na silniku faktycznie nabity jest numer 12345678901A.
Do podania strona załączyła zaświadczenie o przeprowadzonych badaniach technicznych pojazdu wystawione przez uprawnionego diagnostę z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów BI-12 mieszczącej się w Białymstoku przy u. 27 lipca 62.
Z przedstawionych dokumentów wynika, iż numer silnika 23456 wpisany do dowodu rejestracyjnego nie jest numerem przeznaczonym do ewidencji, gdyż nie posiada typu ani kodu silnika. Jest on nabity także na nadwoziu obok numeru VIN obok logo firmy BMW.
Właściwy numer silnika to: 12345678901A - ma zakodowany rodzaj zasilania, pojemność skokową oraz moc silnika. Znajduje się z prawej strony bloku i nie nosi śladów żadnych przeróbek.
W związku z powyższym, postanowiono jak w

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem tutejszego Urzędu w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji wraz z opłatą skarbową w znaczkach w wysokości 5 zł.

Wnioski
Urząd aby wydać prawidłową decyzję w w/w sprawie , bardzo dokładnie i szczegółowo przeprowadził postępowanie w omawianej sprawie. Przeanalizowano wszystkie dowody dotyczące pochodzenia i kupna samochodu. Chociaż przy rejestracji sprawę potraktowano pobieżnie i rutynowo nie badając wnikliwie numerów silnika, to po wpłynięciu podania wraz z załącznikami z prośbą o zmianę wpisu numeru silnika w dowodzie rejestracyjnym zajęto się problemem bardzo profesjonalnie i wydano decyzję , która satysfakcjonowała stronę w tej sprawie. Omawianą sprawę Urząd załatwił w terminie i strona zainteresowana była usatysfakcjonowana pozytywnym załatwieniem nie wnosząc odwołania.
Likwidator szkód firmy ubezpieczeniowej nie miał już wątpliwości co do zasadności wypłaty należnego odszkodowania panu Kowalskiemu

Dodaj swoją odpowiedź